Bengt Ernryd

Vilka av min generation kan säga att de aldrig såg på fem myror är fler än fyra elefanter? Jag tror att detta är en av de populäraste barnprogrammen som ngn sin har gjorts i sverige. Barnprogrammet innehåller en hel drös med både roliga och pedagogiska sånger som man än idag låter sina barn lyssna på.



Elefanten 1-20    Bengt Ernryd




Internationella igelkotten Ivar    Bengt Ernryd





O-låten    Bengt Ernryd



Elefanterna alfabetslåten


Den som har gjort denna underbara musik är Bengt Ernryd. Han föddes 26 augusti 1943 i Karlskrona och är en svensk kompositör och jazzmusiker.
Ernryd är fil. kand. i musik och blev först känd som jazztrumpetare. 1971 blev han musikchef på Stockholms stadsteater där han komponerat musik till en rad föreställningar. Det är inte bara till barnprogram som han har komponerat musik till utan även många svenska filmer både för bio och TV, speciellt för Vilgot Sjöman. Han medverkade även som gatumusikant i filmen Made in Sweden från 1969.

Är det ngn fler än jag som kommer ihåg barnprogrammet sagostunden från 80- talet?



Jag kommer inte alls ihåg så mycket av själva programmet nu idag men intro musiken och själva intro filmsnutten till programmet kommer jag ihåg och med glädje kommer jag ihåg hur jag satt som klistrad framför rutan då den gick. Det är även Bengt Ernryd som jag har och tacka för det härliga musik snutten.


Inga kommentarer:

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida