Skäggagamer är allätare


Ödlor har en rörlig tunga som kan sträckas långt ut ur munnen. Tungspetsen har en mycket viktig funktion för sinnesintrycken. Ödlor har ett vomeronasalorgan med Luktceller som ligger i ett sinnesepitel (luktepitel) som är skilt från näshålan. Vomeronasalorganet öppnar sig som två fördjupningar i övre delen av munhålan. Det är i dessa gropar ödlor med kluvna tungor sticker in sina tungspetsar när de fångat upp doftmolekyler på tungan. Dofter används för att hitta mat, undvika fiender och till kommunikation med feromoner.



Skäggagamer är allätare, dvs de äter både animaliska och vegetabiliska födoämnen. Som ung är fördelningen mellan dessa födoämnen ganska jämn, dvs 50% utgörs av animaliska källor, men ju äldre skäggagamen blir desto mer vegetabilier äter den. En vuxen skäggagam äter i det vilda ca 90% vegetabilier.

4 kommentarer:

Erika(jyringen) sa...

sv.ja det är kul men förstår så klart det är svårt med småbarnshänder.. =)
du får väl låsa in dig i ett rum å lägga pussel :P

hoppas du får en trevlig söndag!

Ackelina sa...

Sv; tack :) ja det skulle vara jättetråkigt, men nu är jag mot rätt riktning, min familj har fixat lägenhet i smyg till mig :) allt bra med dig idag? :D

Pilla sa...

Söööta... De är mysiga ödlor.

Kadri sa...

lite söt faktiskt

sv. sån personal känner jag igen. som tyr pråkade ingen med blogg.se när jag hade strid med de. Bytte ni dagmamma då ?

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida