vad skiljer en snigel och en snäcka?

På tal om snäckor, vet du vad som är skillnad mellan en snigel och en snäcka?

Ser nämligen ut som att nästan hela svenskafolket inte vet skilnaden och kallar snäckor felaktligen för sniglar. Detta misstag görs ständigt i media, barnprogram och liknande. Då våra medior lär ut fel kunskap till våra barn så är det ju bra om vi föräldrar vet bättre och visar barnen på att man inte blint ska lita på media och liknande för även de kan ha fel i mycket samtidigt som vi rättar de felaktiga källorna och lär ut rätt till våra barn.

Typiskt exempel på hur barnprogram felaktigt kallar snäckor för sniglar är bolibompa eller björnesmagasin med Björnes kompis snigel.

Vad skiljer en snigel och snäcka?

Snigeln har inget hus



Snäckan har ett hus

5 kommentarer:

Sara - Ensamstående mamma sa...

Jag säger snigel om snäcka, och det kommer jag nog fortsätta med. Det är helt enkelt en snigel med hus :) En snäcka för mig är sånna snäckor man kan hitta på badstränder.

Anonym sa...

nu då kanske ja jag skrev ungefär så här.
ja media har inet alltid rätt elelr ne jag skrev fan inte så kommer inte ihåg va jag skrev mera men på slutet skrev jag iaf btv jag äslkar dig

Emily sa...

En snigel med ett "hus" på ryggen är för mig en snigel. Precis som Sara tycker anser jag också att snäckor är skal man hittar på stränderna. ('',)

Pilla sa...

Haha, jag kallar dem för sniglar även om de inte har skal eller har skal... xD Men jag vet skillnaden iaf. HIHI!!

Anonym sa...

Taget från Wikipedia:

Snäcka har flera betydelser:
blötdjur, se Snäckor
kvarblivna skal efter vissa klasser av blötdjur

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida