Skyhöga halter av bly i kaffet!

Då man jobbar i en cafeteria som har tre kaffemaskiner igång för kunderna så går det inte att undvika att få frågan hur mycket bly innehåller kaffet? efter gårdagens vaningar om stora halter av bly i kaffe automater.

Vissa kaffeautomater har visat sig innehålla upp till tio gånger för höga blyhalter. På livsmedelsverket säger man att det bryter mot lagen att ha livsmedel som kommer i kontakt med bly så det ska bli injtressant och se om företaget som haft de kaffeautomaterna får några följder av det inträffade.

Jag varnar nu alla mina läsare att dricka kaffet ur Café bars maskiner av märket Arena som finns här i sverige.


Vad kan då bly göra med våra kroppar?

Särskilt farligt är bly för barn, inte minst under fosterstadiet. Flera undersökningar visar att det kan ge beteendestörningar och nedsatt intellektuell utveckling, sämre IQ. Även andra skador som försämrad hörsel och påverkan på blod och njurar kan bli följden.
Det passerar relativt lätt över från mor till foster under graviditeten

Efter frågor av företaget som har automaterna på min arbetsplats så fick vi i alla fall besked om att det kaffet var helt i sin ordning dvs. ingen risk för bly i våra te eller kaffekoppar. Skönt att höra.

Bara ett litet tillägg pga en kommentar till inlägget. Det finns absolut inte 10 gånger högre halter av bly än det som tillåts i dricksvatten i ngt speciellt många fler produkter/drycker än i dessa automater, hoppas jag i alla fall :) 

Som jag har fått höra och förklarat för mig så är det pga en del i själva kaffeautomaten av vissa märken (bl.a det ovan nämnda märket) som är felaktiga. Efter ett tags användning så släpper den maskin delen ur sig bly i drycken.

För höga halter av bly i drycker här i sverige är olagligt. Med tanke på det så hoppas jag då verkligen att de andra företagen/produkterna inte skiter i de svenska lagarna och låter felaktiga delar sitta i maskinerna som ger olagligt höga halter av bly som kan leda till förödande konsekvenser för både foster och barn.

Jag har alltså inte fått det förklarat som att det beror på att man inte tvättar maskinerna ordentligt. I så fall skulle nog inte många av kaffeautomaterna i sverige vara lagliga att servera dryck ur.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag varnar nu alla mina läsare att dricka kaffet ur Café bars maskiner av märket Arena som finns här i sverige." Men snälla människa, tror du på fullaste allvar att dessa maskiner har mer blyhalt än något annat du dricker ur. Bly är tyngre än vatten och sköts inte maskinerna genom daglig spolning mm kan dem självklart visa vid enstaka tillfällen högre blyhalter men detta gäller samtliga kaffemaskiner oavsett komponent. Ta som ett exempel din egen kaffebryggare hemma, hur ofta rengör du tanken i den. Jag skulle inte förvåna mig om du tog ett eget vattenprov på analys så finns det en risk att din egna "lilla" enkla kaffemaskin ger ett bra mycket högre blyvärde än det högsta som visades på KI i Stockholm. Detta har med hantering och rengöring, inget annat. Oavsett maskin från kaffeknappen, Jede, Selecta, Cafe Bar mm så sköts inte maskinen speciellt vid lågt användande så är risken för höga blyvärden stor (inkluderar även vattenkokare hemmabryggare mm). Tro det eller ej men arbetsplats automater sköts bra mycket bättre än manuella bryggare.

Anonym sa...

En liten tanke i det hela:)

frågan är i detta fall ett företag som använder sig av en mässingskomponent i en kaffemaskin som eventuellt släpper bly (jag kan inte läsa att det är bevisat att just komponenten är "boven" men man tror det). En viss procent bly används i mässing för att enklare kunna hantera metallen, att denna procent skulle avge en skadlig mängd är lite svårt att tro (om så är fallet är det självklart fel), jag tänker mer i det stora hela. Kan inte någon granska var mer någonstans bly används. Samtliga bryggerier använder sig av mässingskopplingar, tänk även samtliga pubar/krogar (tappkranar), inbyggnadskylen i kylskåpet mm listan kan nog göras väldigt lång. Till och med mjölk har ett gränsvärde satt på 20 µg/l (http://www.svenskmjolk.se/Mjolkgarden/Mjolkkvalitet1/Frammande-amnen/faktakblad-fram-alla1/) det dubbla mot vatten (och vad dricker våra barn mest?), är det "höga" värdet satt pga alla mässingsdelar i bryggerierna?

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida