lär dig kommunicera med Freja

Som många redan vet så har vår 3 åriga tjej Freja lite svårt för att lära sig tala. Vi går hos logoped och har nu börjat införa stödtecken samtidigt som man talar.
Ett talat ord försvinner ut i luften så snabbt och barnet har svårt att komma ihåg hur det lät - och då självklart även ännu svårare att försöka härma. När vi talar måste man ha kontroll på stämbanden, luftstyrkan, tungan och läpparna för att få rätt ljud - när man tecknar behöver man bara använda händerna.

Som hjälp för alla våra nära och kära som har kontakt med Freja och som vill kunna kommunicera med henne tänkte jag att Freja skulle få lära ut de stödtecken som vi lär oss. Det kommer nya inlägg eftersom vi själva lär oss att använda tecknen.

äta, För handen fram och åter från och mot munnen som bilden visar.

dagis, vrid den ena handen fram och åter över handleden på den andra armen som bilden visar.

förlåt,  för en flat hand från kinden ner mot den andra handen så att handflatan är neråt mot den. För sedan samma hand vidare utåt från kroppen. Som bild visar


sova, luta huvudet mot din handflata.

Leka, knyten näve som på bild dras fram och åter pånedre delen av kinden.


äpple & frukt, knyten näve cirkulera runt på kinden.

banan, låtsas att du skalar en banan som bilden visar

hund, klappa med handflatan på benet


2 kommentarer:

Sara - Ensamstående mamma sa...

Jag tycker det är riktigt intressant och roligt med teckenspråk.. Jag gick teckenspråk a på gymnasiet och jag kommer faktiskt ihåg några tecken från den tiden. Sen har jag jobbat som resurs åt en pojke med DS när jag bodde i Vännäs, en riktigt lärorik, intressant och rolig tid :) Hoppas du fortsätter lägga upp tecken, tycker det roligt att bygga på förrådet lite.. Man vet aldrig när man kan komma att behöva det :)

Pilla sa...

Ojj vad kul :) Jag är själv hörselskadad om du kanske inte visste det? Eller nästan döv.. Jag använder teckenspråk.. Min stöd och språk..

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida