människors okunskap håller på att förstöra allt

Jag känner mig så fruktansvärt irriterad på mina med människor. Orsaken till min frustration är i grunden många olika människor och många olika händelser och jag har i och för sig även en viss förståelse till deras beteende. Okunskap i ämnet gör att människan agerar helt fel som får följder som kan påverka hela det svenska samhället under mycket lång tid.

Min frustration idag började efter ett inlägg i en annan blogg (som för övrigt är en bra blogg) där bloggerskan helt enkelt har börjat fundera på att gå ur facket. För ja varför ska man igentligen vara med i facket vad vinner man och vad får man ut av de hundralapparna som man slänger in där varje månad? Går pengarna bara till feta löner till fackliga förtroendevalda?

Jag blir helt ärligt så attans förbannad att människors okunskap håller på att förstöra allt det fackliga arbetet som våra förfäder har lagt ner under åratal av förhandlingar och annat slit göra.

De flesta som jobbar fackligt är förtroendevalda som inte får ett rött öre för den tiden de lägger ner. Ideelt arbete kallas det. Förlorar man pengar från sitt ordinarie jobb så brukar man få ersättning likvärdig den lön man skulle fått från jobbet. Alltså ingen ekonomisk vinst utan snarare tids förlust för den fackliga arbetaren.

Det solidariska tänkandet i fackförbunden i Sverige håller på att fälla deras egna fötter (enligt min åsikt). Fackförbunden måste bli mer själviska och hårda för att kunna överleva i det nya samhället.

Den första och viktigaste anledningen till att vara med i facket enligt mig är

kollektivavtalen. Ett kollektivavtal är ett avtal mellan arbetstagare och arbetsgivare som den fackliga verksamheten förhandlar fram. Idag så går alla arbetare på arbetsplatsen under kollektivavtalet, alltså även de som inte är med i facket. Men vad händer då om alla går ur facket och glider fram gratis på en liten räkmacka och får ett helt kollektivavtal gratis? Ja självklart så kommer de kollektivavtalen att försvinna. För de fackliga medlemmarna betalar en medlemsavgift för att få kollektivavtal.

I de svenska kollektivavtalen så regleras typ ALLT i det svenska arbetsklimatet allt från hur mycket semester, arbetsmiljö, föräldraledighet, löner, ob tillägg, arbetskäder osv. osv. osv.

Så igentligen så anser jag personligen att alla ni där ute som nyttjar dessa kollektivavtal även ska se till att betala för dom. Att betala för dom gör du genom att betala in den fackliga medlemsavgiften varje månad. För tänk dig själv vad som händer utan kollektivavtal?

Tror ni verkligen att arbetsgivaren står och betalar ut så höga löner, ger semester med lön och andra bra förmåner efter ett par år utan kollektivavtal?

Kanske vissa arbetsgivare gör det ett tag för att de anser att deras arbetare förkänar det men då de sedan ska ut på en arbetsmarknad där det finns företag som dumpar lönerna maximalt och ser till att ta bort rättigheter och förmåner på deras ställen så kommer det till slut att vara omöjligt att för de företag med mer mänskliga rättigheter att driva sitt företag med vinst. De kommer gå omkull eller bli tvingade även dom att dumpa våra rättigheter som kostar företaget pengar och kunder.

Ett svensk samhälle utan kollektivavtal som reglerar våra mänskligarättigheter på en arbetsplats är inget som jag eller antagligen ingen annan heller vill vara med om. Att sedan arbeta upp ett nytt kollektivavtal efter ett sådant senario skulle ta extremt lång tid och kräva mycket svett och tårar.

Vissa brukar argumentera om att ja men det var förr som facket var duktiga och jobbade fram bra nya saker i kollektivavtalet, vad gör facket idag? Ja det hårda arbetsklimatet som finns idag med arbetsgivare som måste dumpa en massa arbetstimmar och låta sina arbetstagare jobba mer och mer för samma tidsram som innan och gå ner i pris hela tiden för att få kunder så är det ett häst jobb att ens för facket att få lönehöjningar och behålla de avtal som redan existerar. Arbetsgivarna är redan idag ivriga på att ge oss lägre löner och sämre avtal. Tänk då på vad som skulle ske utan kollektivavtal och ett fackförbund som kämpar för dina rättigheter.

Så snälla svenskar se till att betala in medlemsavgiften så att vi kan behålla de mänskliga rättigheterna på arbetsmarknaden och så att våra barn slipper gå ut i en fruktansvärd arbetsmiljö som vår generation skapar åt våra barn genom att avskaffa facket och dess makt genom att inte vara medlemar.

Jag upprepar mig, det solidariska tänkandet i fackförbunden i Sverige håller på att fälla deras egna fötter (enligt min åsikt). Fackförbunden måste bli mer själviska och hårda för att kunna överleva i det nya samhället. Kanske helt enkelt enbart låta kollektivavtalen och löneförhöjningarna gå till dess medlemar och låta de övriga få förhandla fram sina egna kollektivavtal och löner. Kanske kan facken börja få tillbaka sina medlemar på det viset och därmed även överleva.


Sedan så anser jag oxå självklart att det finns en massa andra bra anledningar för att vara med i facket:

Solidaritet: Även om jag själv inte behöver så mycket hjälp så finns det andra som har det värre än mig och jag vill hjälpa dom

Försäkringar: Mängdrabatter för fackförbund att täckna försäkringar, så försäkringarna blir mycket billigare genom att ha dom där.

Trygghet: Om jag råkar ut för ngt så vet jag att jag har ngn som stöttar upp mig och hjälper mig med ekonomisk hjälp och kunskap.

Inga kommentarer:

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida