sista logoped besöket för denna gången

Sista logoped besöket var nu gjort, i alla fall för denna omgång. 6 gånger har dom (Freja, Kristian och logopeden) träffats och inget har förändrats i talet på ngt vis vad jag själv kan höra. Trots en massa ljud träningar som gjorts hos logopeden. Kanske dax att inse för sig själv att Freja kanske inte kommer att lära sig prata på väldigt, väldigt länge. Vem vet kanske aldrig!?

Stödtecken har dock vi frivilligt valt att köra med så att Freja ska kunna få lära sig kommunicera bättre med både familjen och kanske andra i hennes närhet som ids lära sig tecknen. Att frustrationen är stor för henne pga att hon inte kan göra sig förstådd märks helt klart.

Nu tyckte logopeden tydligen att det var viktigare att Freja ska kunna göra sig förstådd bra på dagis med personalen och dagis kompisarna så det blir dagis som får välja ut orden hädan efter som dom anser är viktiga för henne att kunna.

I dags läget så är det säkert oxå viktigt för hon att kunna göra sig förstådd där och då är det ju bra om dagispersonalen kan se och lära ut de orden som hon är i behov av där. Här hemma har vi säkerligen nytta av dom nya orden oxå och är det ngt speciellt ord som vi absolut känner för att köra med så kan vi ju köra det oxå. Nog för att jag personligen tror att ett sammarbete är super viktigt mellan dagiset och oss så att det inte blir två olika ställen där man kan helt olika tecken.

Nu har ju jag personligen otroligt svårt för språk (fick gå eng A kursen 2 eller 3 gånger innan jag blev godkänd och då kämpade jag oxå) så att lära mig ett nytt språk nu på kvällstid sammtidigt som man har fullt upp med jobb och alla vardagliga måsten kommer bli fruktansvärt svårt och krävande för mig. Ska jag vara ärlig så känns det redan nu riktigt skit jobbigt och pressande, så man får ge upp känslor över det hela.

Men man kämpar på för att det är viktigt för en dotters skull och ja därmed även för sin egen skull så klart. Jag inser att det är jag som måste kämpa så att jag inte stoppar Frejas framsteg än hur jobbigt det blir för mig så är det bara att bita ihop.

Jag fattar bara inte varför i hela friden inte sjukvården kan hjälpa en att få material så man kan lära sig lite enklare. Just nu är det en enormt stor djungel och inget bra material att använda sig av. Bibliotekets böcker är extremt tråkigt och inget man har kvar som man kan gå tillbaka till och ständigt upprepa så att man lättare lär sig. Riktigt snålt av sjukvården för det måste ju vara ett intresse från både samhällets håll och vårat håll att hon ska kunna lära sig prata eller kommunicera på andra vis om talet är försenat.

Inga kommentarer:

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida