torterar vi våra småttingar?

Vi har nu i veckan sagt till på dagis att Tyr enbart ska sova en halv timme där. Freja sover inget alls där nå längre sedan ett bra tag tillbaka.

Enligt Anna Wahlgren så utför både jag och min gubbe barntortyr i och med detta beslut. På Aftonbladet så kan man läsa hur hon anser att barnens sömnbehov ska anpassas efter åldrar istället för efter individens behov som det är idag. Att inte låta barnen sova den tiden på dagis anser Anna Wahlgren är jämförbart med att svälta barnen på dagen och enbart ge dom ett mål mat på kvällen.

Skillnaden i de två sakerna är dock rätt stor enligt mig. Det finns inga vuxna heller som äter på det viset överhuvudtaget själva. I alla fall inte med en sund mat vana. Så varför då jämföra sov vilan med ngt som inte ens en normal människa utsätter sig själva för? Sedan bara en tanke ställare till Anna Wahlgren, så anpassar vi även barnens mat rutiner då de är små. Vi försöker få dom att äta ordentlig mat då vi äter med ngt extra tilltugg vid tillfällen då barnet inte klarar sig på de målen som vi gör det på.  Hur skulle det se ut om vi lät barnen gå och fika och äta mellis hela tiden då de känner för det? Det är ju faktiskt vi som är föräldrar som lär barnen att hantera sina hungerskänslor och att man äter bra mat på fasta tider så man klarar sig bra senare. Samma sak är det ju med sovandet att även barnen där får efter deras egna och familjens behov anpassa deras vila till det som är bäst för dom.

För det andra så skulle jag vilja trycka på att även barn är olika individer med olika fysiska behov utifrån deras arvsanlag. Vissa vuxna behöver sova nästan 10 till 12 timmar per natt med andra klarar sig utmärkt på 5 timmar per natt. Jag antar att det är även så för barnen dvs. högst individuellt.

För det tredje så kan man ju inte anpassa en hel familjs vanor efter ett litet barn på det viset. Jag personligen tror att det gör mer skada för både de små barnen samt för hela familjen, om det nu finns ngt skadligt överhuvudtaget i att låta sina barn sluta sova på dagis lite tidigare än rekomendationerna!? I och med att man börjar jobba båda två så innebär det även att man måste kunna få ha bra natt rutiner för både de vuxna och små barnens äldre syskon som går i skolan. Fungerar inte den biten så är snart alla i familjen utbrända, irriterade och på jävligt humör. Vilket jag inte tror är så nyttig miljö för de små liven att leva i heller.

Anna Wahlgren har fastställt precis hur många timmar hon anser barn i de olika åldrarna behöver.


0–6 mån: 16,5 timmar sömn per dygn.

1–2 år: 13,5 timmar, varav max 1,5 timmar på dagen.

2–3 år: 13 timmar, varav cirka 1,5 timme på dagen.
3–4 år: 13 timmar, varav 45 minuter på dagen.
4–5 år: 12 timmar. I den här åldern kan det vara aktuellt att plocka bort dagssömnen.

Enligt henne så skulle alltså Freja sova 45 minuter för lite på dagen och Tyr skulle sova 1 timma för lite på dagen.

Hur gör ni med sov vilan?
Anpassar ni den efter små barnen och har ett rent helvete själva på natten eller anpassar ni den genom att ta bort den då barnen slutar somna på natten? tycker ni att vi torterar våra barn genom att slopa dagis vilan?

3 kommentarer:

LILITH - Sveriges mest menlösa blogg sa...

Oh den där människan driver mig till vansinne. Bara för att hon har 9 barn betyder det inte att hon på något sätt har sån kunskap att hon hela tiden kan uttala sig som "expert". Och precis som du skriver, alla är olika individer med olika behov. Min fyraåring sover färre timmar än min sjuåring, ska jag tvinga honom att sova mer bara för att det ska vara så?

Yohanna i Las Palmas sa...

Hej!
Kom förbi här via bloggtrafik och ville bara säja att jag inte tycker om Anna W alls. Hennes skriverier bara gör mig stressad och ger mig ångest. Varje familj måste se sina behov och lösa dessa på sitt sätt.
Hälsningar
och kör ditt race.
Yohanna

~ ♥ Flerbarnslivet ♥ ~ sa...

Barntotyr???? Kan det väl aldrig vara om man ser till barnets individuella behov!!!!
Min 3-åring sover inget på dagen, och har inte gjort senast året. Och han sover bara 10 timmars nattsömn. Helt efter hans eget behov!!! Alla barn är olika och behoven likaså. Min 3-åring har aldrig sovit enligt de skriva reglerna, inte ens som bebis.

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida