Får man bara abortera friska barn?

Med tanke på dagens artikel i DN om aborterade foster som görs efter att det kommit fram att det har downs syndrom så har det skapats många diskutioner kring saken. Speciellt bland föräldrar som har barn.

Jag själv måste erkänna att jag faktiskt inte överhuvudtaget anser att abort är ngt man ska göra. Men tvärtemot så många andra så anser jag faktiskt inte att det är värre än en vanlig abort eller ja om man formulerar sig så här:

Om man nu ska få döda fulltfriska foster för att man inte tror sig ha tid, ork eller ekonomi för dom så måste man ju självklart även få döda foster med handikapp, skador eller annat för att man inte tror att man har tid, ork eller ekonomi för det!

Om det nu lix ska vara lagligt med aborter så ser jag ingen skillnad på att abortera ett friskt barn och ett med syndrom/handikapp/sjukdom.

Vad är igentligen den stora skillnaden med att ta bort ett foster för att det har en sjukdom som man som förälder inte tror att man orkar med gämfört med ett friskt foster som man inte tror att man orkar med??



Sedan hur man nu bemöter den här typen av åsikter, ja det vette tusan!?

7 kommentarer:

Djurnord sa...

Omoget sagt tycker jag iallafall..

Barnens Hjältar sa...

Jag håller med dig, jag tycker inte att det är någon skillnad på att abortera friskt eller sjukt eftersom jag är emot abort. Sen får folk göra som de vill men jag skulle inte gjort det.

olle73 sa...

jag haller med pa ett principiellt plan, men om jag inte har fel gors aborter baserat pa fosterdiagnostik pa ett betydligt senare stadium an den genomsnittliga hoppsan-aborten. i min bok ar det mycket varre att gora en abort i 18:e veckan an 9:e, oavsett orsak.

Michan- skönhet och makeup sa...

Jag tycker abort ska vara fritt val,oavsett friskt barn eller inte. Men jag tycker att tiden för abort ska sänkas till ca 12 veckor.
22 v som gränsen ligger på nu är alldeles för högt.

Killen som svarade på frågan är en kompis till mig, vilket sammanträffande :D Men det betyder inte att jag håller med om hans åsikt.

Apan satt i granen sa...

Jag tycker att kvinnor ska få göra abort närsomhelst under hela graviditeten.

elina sa...

Det är alltid ett liv om de selektiva aborterna vilka är få men de 32000 "vanliga" aborter får föga uppmärksamhet alltså de som sker efter slarv, noll prevmedel, ekonomi eller det passade bara sig inte nu. Håller med bloggaren.

Anonym sa...

men snälla Angelica, var inte hård mot grabben i tidningen. Killen går på SÄG, dvs särskolegymnasiet och har en utvecklingsstörning. Han har inte förutsättningar att resonera på den abstrakta nivån vi kan om abort, etik osv. Därmed blir hans tolkningar och tankar konkreta och då blir det sådana uttalande.

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida