vilka mördar sina egna barn?

Jaha, så har jag lyckats igen. Med vad undrar ni säkert?

Ja att reta upp folk med ngt jag skrivit. Denna gången så förstår jag så här i efterhand reaktionen än om reaktionen i sig oxå är lite dum enligt mig.

Det jag skrev var ett antagande om en sak som är ett fruktansvärt hett ämne idag. Antagandet hade självklart inget som helst fakta bakom sig utan enbart rena fördomar som man får om saker, grupper i samhället. Samt att jag byggde antagandet på hur vk formulerade artikeln där jag läste om saken.

Det som personen reagerade på var mitt inlägg HÄR. I alla fall så lyder kommentaren så här:

"Hur i hela friden kan du "anta" att det är en invandrarfamilj? Jag kan upplysa dig om att barn har mördats av sina föräldrar i alla tider och i alla kulturer. Även i Sverige. Föreslår att du tar bort din rasistiska blogg. /gigge"

Jag kan som bara svara på kommentarens fråga att jag gjorde det "antagandet" pga alla hedersmord som görs av olika invandrar familjer. På grund av medias skriverier och antaganden om att barnamord brukar vara av den typen. Men självklart så har ju gigge helt rätt i att det är rätt idiotiskt att anta ngt sådant.

Men inte anser jag att det är rasistikt utan jag skulle istället kalla det för fördomar som man fått pga medias skriverier kring det ämnet den senaste tiden.

Det som skiljer hedersmord med andra barnamord som görs av föräldrar är att vid hedersmord sker av en grupp människor i barnets närhet. Tex, pappa, bröder och farbröder. Så med tanke på hur vk hade skrivit artikeln så stog det så här:

"Polisen vill inte gå in på närmare detaljer om vilka de anhållna är, än att de är anhöriga.


 - Mer vill jag inte säga i nuläget. Det har lite att göra med vad förhören ger. Finns det någon till? Har vi alla inblandade eller finns det någon ytterligare person i det här? säger Dan Andersson, vakthavande befäl vid polisen."

Vilket var orsaken till att jag antog att det kunde röra sig om invandrare och hedersmord då polisen stog frågandes till antalet inblandade.

Så vilka är det då som dödar sina egna barn?

Nu i efterhand då man läser mer ingående i statestik kring barn som dödas av sina föräldrar så ser det ut så här:

  • En grupp är de som dödar nyfödda barn. Förövarna är till största delen mödrar som förnekat graviditeten för sig själva. Det är främst unga ensamma kvinnor, ofta med psykiska besvär som egentligen inte vill ha barn, men av olika skäl inte använt sig av den möjlighet till abort som finns i Sverige. Barnen föds i hemmet och kvävs eller stryps i samband med förlossningen.

  • Den andra gruppen är när morden är ett resultat av misshandel. Förövarna kan ha olika grad av missbruksproblem och är inte sällan kriminellt belastade.

  • Den tredje och absolut största gruppen, är när barn dödas på grund av att förövarna inte orkar med sin livssituation. Barnen tas med av förövarna i döden. Det finns oftast inget agg mot barnen utan andra faktorer ligger bakom handlingen. Problem i förhållandet mellan föräldrarna anges ofta som bakgrundsorsak. En överrepresentation av varierande grad av psykiska problem, som ofta krävt behandling tidigare i livet, kännetecknar många av förövarna i alla tre grupperna.

I snitt dödades drygt 7 barn per år av sina föräldrar i Sverige under åren 1965–1999. Det finns ingen tendens till ökning eller minskning av antalet offer under hela tidsperioden men de fyra sista åren är frekvensen förhållandevis låg. Om offren delas in i tre åldersklasser; barn under 5 år, barn 5–9 år och barn 10–15 år, är de flesta offren i åldersklassen under 5 år (151 barn). I åldersklassen 5–9 år finns 67 offer och i åldersklassen 10–15 år 39.

När det gäller offrens kön är 123 av offren flickor (48 procent) och 134 pojkar (52 procent). Könsfördelningen hos förövarna var också mycket jämn (48 procent kvinnor och 52 procent män).

Så med andra ord så kan ju inte hedersmorden haft ngn större inverkan på de svenska barnamorden de senaste åren då det enligt dessa uppgifter faktiskt visar på att alla barnamord som görs av offrets ena förälder har sjunkit.

Mer om statestiken kring hur det ser ut med mord på sina egna barn i sverige kan ni hitta HÄR

Så med tanke på den nya kunskapen som jag nu har kollat upp och lärt mig så får jag nog erkänna att det var dumt skrivet.  Men snälla blanda inte ihop begreppen rasist och fördom för det är fruktansvärt stor skillnad på de begreppen.


4 kommentarer:

Sara - Ensamstående mamma sa...

Men du hade rätt i dina antaganden, det är en utländsk familj och pappan är nu häktad. Och du var inte ensam om att anta att det var en utländsk familj, jag tänkte samma sak när jag läste nyheterna.

Barnens Hjältar sa...

Misstänkte att du skulle få någon kommentar på det inlägget. Man kan inte säga så i Sverige idag helt uppenbart. Tyvärr visade det sig ju att du hade rätt och jag tycker hela situationen är vansinnigt tragisk.

När vi ändå är inne på pressetik så kan jag säga att jag tycker det är precis lika illa när tidningar skriver ut att förövaren hade asperger eller adhd som att de skriver att det är en person med utländsk härkomst. Vad tusan har det med brotten att göra? Sådant skapar bara mer fördomar.

Ha en fin dag!

Helena sa...

Mina fördomar kommer precis som dina antagligen främst från media. Jag tänkte vi svenskar misshandlar ihjäl våra barn (vilket ju inte är ett dugg bättre)mindre troligt kniv. Konstigt va, att man har åsikter om sådant man inte borde kunna ha åsikter om?

Sedan är det bara att ta itu med sina fördomar, mer eller mindre rasistiska. Jag har ju förutfattade meningar om "stureplans-ungdomar" fast jag aldrig träffat någon men även om skåningar, norrmän, fransmän osv... fast de naturligtvis inte går dra över en kam.

Det är korkat att förneka att man har fördomar. Jag pratade med en kille (i lång skinnkappa, långt hår och rejält tatuerad) som sa att han var helt fri från det. Men du tror säkert att jag har villa volvo och vovve? frågade jag. Han hade naturligtvis som alla åsikter baserade på utsida, ålder och kön.

Hursomhelst är det tragiskt det som hänt och jag tänker på lille Sami som inte finns mer...

~ ♥ en6barnsmamma ♥ ~ sa...

Kan bara instämma med "sara" här ovan.

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida