Ett splittrat land?

Att jag blev förvånad att terrordåden skedde i Norge var jag inte ensam om att bli. Men enligt en mycket bra artikel i DN så är det inte alls konstigt att det skedde i Norge.

"Många har uttryckt förvåning över att det var just i Norge som det första radikaliserade kristna extremistiska terrorangreppet i Europa skedde, men det är inte alls förvånande. Jag tror många norrmän förstod väldigt tidigt under förloppet att detta var en norrmans blodiga politiska kommentar. Anders Behring Breivik har med sitt terrordåd blottat Norge. Landet är inte alls enat. Det är splittrat mellan stat och samhälle, mellan höger och vänster, mellan kristna extremister, moderata kristna, sekulariserade, mellan fundamentalist-nationalistiska och humanistiska värden"

Går det b.la att läsa där. Jag tycker ni ska gå in och läs hela artikeln.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Artikeln refererar till Eva Lundberg, den så kallade professorn som var djupt insyltad i ROKS / FI och som hävdade på djupaste allvar att kristna offrade barn, etc. Jag läser gärna debattörer, men att referera till denne - jag läser hellre Kalle Anka som är mer trovärdig

HC sa...

Artikkelen i DN vitner ikke om noen større innsikt. Den er mer et ønske om å få oppmerksomhet ved å blåse opp motsetninger til absurde proporsjoner. For eksempel på et land med virkelig store motsetninger, se heller på Sverige.

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida