Hur du syr en kjol med mudd för dummies

Okej då äntligen var det dax att sy en kjol utan mönster för min del. Satte mig ner med det ikväll och blev klar rätt fort då jag äntligen fattade hur man gjorde. Kan säja att det där med att fatta var den svåra biten för min del. Här har ni en enkel beskrivning för dom som är lika "dummies" som jag på att sy en kjol med mudd.



1. Lägg tyget fyrdubbelt (så att du får vikningar hela vägen). Nåla fast så tyget sitter fast.
Jag antog att detta skulle bli ett stort tygstycke om man gjorde rätt. Jag gjorde antagligen fel och fick två bitar. Detta problem löste jag enkelt genom att sy ihop bitarna efter att jag klippt ut allt.

2. Nu då tyget är vikt och ligger fyrdubbelt så ska man rita ut själva mönstret på tyget det gör du så här:

Välj ut ett av hörnen. Här ska vi snart räkna ut måtten för den biten som är bort klippt på bilden ovan dvs. midjan på kjolen. Sedan rita ut längden och nederdelen på kjolen.

För att räkna ut storleken på mönstret ska du göra följande:
Ta måttet på personen där kjolen ska sitta, som tex Tyrs mått blir 49 cm runt midjan
subtrahera (minus) med 3 (om det är ett litet mått, annars tar man 4 el 5 för större mått)
Detta blir då i Tyrs fall 46 (49-3=46cm). Ta därefter 46cm och dela med 6 = ca 7,6cm


(tryck upp bilden för större bild)

Detta måttet ritas ut från en 90 graders vinkel (90 grader = ett hörn) från det ena hörnet (se bild) och med måttet 7,6 cm gör man en fjärdedelscirkel utifrån hörnet. Nu har du fått hålet runt midjan/höften..

Sedan bestämmer du längden på kjolen och mäter det ifrån cirkeldelen du nyligen gjort. För oss ville vi ha ca 19 centimeters längd så vi tog 21 cm så vi har ngn cm över till själva syningen oxå.



klipp ut tyget med nålarna kvar. Sick sacka runt alla kanter så inte tyget går upp.

Sy ihop tyget till en kjol. Nu är det bar mudden som saknas
Lättast är att mäta muddens längd direkt på personen som ska ha plagget. Sy ihop mudden så den blir dubbelvikt. Sy sedan fast muddens kortsidor i varandra så den blir en cirkel. Nåla fast mudden i kjolens midja. Lättast är att nåla med en fjärdedels mellanrum av muddens längd och sedan sy ihop samtidigt som du sträcker ut mudd och kjolstyg samtidigt.


Titta så snyggt det blev. Bara för sonen att testa sin nya bil kjol oxå. Men det får han göra imorgon då han redan sov i stort sett då kjolen var klar.
Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida