Inte alltid adhd som stör lektionen



Jenny Jägerfeld. Foto: Andreas Lind.









”När jag jobbade som skolpsykolog var koncentrationssvårigheter det problem som lärare och föräldrar bekymrade sig mest över. Lärarna frågade ständigt: Kan du utreda hen för att se om det finns skäl att misstänka adhd?” Så skriver psykologen och författaren Jenny Jägerfeld i sin krönika från Modern Psykologi 1/2013. (läs hela krönikan här)


Nej det är sant att det inte bara är ADHD som stör lektionerna. ADHD har börjat bli ett litet skällsord som används rätt ofta i skolorna som tex. så fort klasskompisar är lite stökiga, arga, vilda eller liknande så skriks det "har du ADHD eller?". Detta är en väldigt dålig trend som jag hoppas ska förändras.

Den ökade allmänhetens antaganden om att alla som är stökiga eller jobbiga på ngt vis automatiskt är ADHD barn har fruktansvärt fel. Precis som psykologen Jenny Jägerfeld säger så kan det bero på så sjukt många olika saker som tex trauma eller kronisk stress. Dessa barn behöver en helt annan typ av hjälp än vad barn med ADHD diagnoser behöver. Att dessa barn skulle få en felaktig diagnos och istället bli medecinerade osv är knappast bra. Så långt kan jag hålla med Jenny i hennes tankar dock inte så mycket längre än så.

Man kan ganska fort göra antaganden om att Jenny faktiskt är en psykolog som har noll kunskap om npf diagnoser eller hur dessa diagnoser ställs. Jag upplever hennes funderingar och antaganden som ngt snarlikt att "famla runt i mörkret"

Kriterierna för att få en ADHD diagnos är betydligt mer än bara stökig och allmänt bråkiga barn. Dessa barn ska ha så pass stora problem att det påverkar deras liv negativt i flera olika situationer. Kunskaperna om vad ADHD är för ngt behöver spridas ut i samhället främst i skolorna och förskolorna.

Det intressanta i detta skulle faktiskt att få veta hur många barn som egentligen felaktigt får en ADHD diagnos då de egentligen mår dåligt av trauma eller dålig hemmiljö? Är den siffran extremt stor så ja då har vi ett stort problem i sverige men jag tror inte att det ser ut så idag. Visst att ngn enstaka kan få en felaktig diagnos det sker garanterat men jag tror verkligen inte att det sker så ofta så att det är ett större problem. Dessa två olika orsaker till barns beteende får dock inte blandas ihop och det är viktigt att en ordentlig utredning görs. Många tror att man åker till BUP med ett barn som är stökigt och pratar lite snabbt och åker sedan hem med ett papper som intygar att barnet har en diagnos. Så är inte fallet och det är otroligt svårt att komma från den lilla funderingen i förälderns tanke till självaste diagnosen på papperet. Tid med tårar, bråk och kaos. Denna debatt om att ADHD troligast beror på barn som är trötta, stökiga elever i fullproppade klassrum känns bara som en gammal klyscha som för en utbildad psykolog borde vara ngt man förstog sig bättre på.

Inga kommentarer:

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida