Vad vill du lära mina barn skam eller stolthet?

Om man skriver en blogg om hur det är med en vardag med ett barn som inte kan gå. Förstör man då barnets framtid genom att beskriva barnets svårigheter med sitt handikapp?

Om man skriver om ett barn som har hörfel och dess svårigheter i vardagen. Förstör man då barnets framtid genom att beskriva barnets svårigheter med sitt handikapp?

Om man skriver om ett barn som har downs syndrom och dess svårigheter i vardagen. Förstör man då barnets framtid genom att beskriva barnets svårigheter med sitt handikapp?

Om man skriver om ett barn som har svåra allergier och dess svårigheter i vardagen. Förstör man då barnets framtid genom att beskriva barnets svårigheter med sitt handikapp?

Om man skriver om ett barn som har ADHD, tvång eller andra npf diagnoser och om barnets svårigheter i vardagen. Förstör man då barnets framtid genom att beskriva barnets svårigheter med sitt handikapp?

Svaret för er alla som har sunda åsikter borde ha svarat nej på alla dessa frågor ovan. Men jag vet av att det idag finns några stycken som anser att man ej får beskriva ett barns problematik som har en npf diagnos. Tänk de kanske inte får ngt jobb när dom blir vuxna ifall du berättar om hur det är att ha detta handikapp.

Varför ska detta fortfarande vara så tabu i samhället idag att acceptera dessa handikapp, dessa barn som dom är? Mina barn har troligast handikapp. Ja och vad är det med det? Dom är ju dom dom är. Kan inte andra människor inse att det är bara löjligt att acceptera andra handikapp och sjukdomar som öppna samtal i vardagen medan man ratar andra. Vi måste alla idag inse att dessa handikapp är just handikapp inte en människas personlighet, egenskaper eller liknande. Barn med npf diagnoser är INTE sämre än andra människor deras handikapp gör dom inte till ngt fult, äckligt eller ett monster. Dessa barn har bara fötts med ett handikapp som gör att deras vardag är svårare att hantera än vad ditt liv utan detta handikapp har.

Npf diagnoser är handikapp som inte ska döljas. Det är snarare viktigt att belysa och prata om dessa diagnoser och hur dom fungerar så att andra i samhället förstår vad det är. Människor med dessa diagnoser klarar av en massa saker galant och jag tror personligen inte att deras handikapp kommer ställa till deras framtida yrken, snarare tvärtom. Visste ni att människor med npf diagnoser många gånger fungerar bättre än "normala" människor på deras jobb. Dom jobbar hårdare, är mer drivna och ser logiska lösningar mycket fortare än andra människor. Många av dessa barn från förr i tiden (innan diagnoserna fanns och som fått dom i vuxen ålder) har faktiskt klarat av att ta sig riktigt långt.

Jag tänker inte lära mina barn att man ska skämmas över dessa handikapp. Jag tänker lära mina barn att vara stolta över vilka dom är, inget annat. Vad vill du lära mina barn skam eller stolthet?

1 kommentar:

Parfymista sa...

Jag har två killar med Asperger och den ena har ADHD. En närstående släkting förstod inte varför jag valde att undersöka om mina barn hade detta funktionshinder eftersom hon anser det vara fel att "stämpla" barn. Vad hon kanske inte insåg var att diagnosen kan hjälpa barnet att få rätt hjälp i skolan, och därmed den utbildning alla barn har rätt till, istället för en bortkastad standardiserad skolgång som inte fungerar för dessa barn. Nej man ska inte skämmas för detta.

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida