Men gud så underbart

Igår var det den första gången som det gick helt underbart att lämna Tyr på dagis med en fröken som inte är från hans avdelning. Jag tror helt klart att det beror på det nya bildschemat som vi infört på dagiset. Han visste före lämningen vem det var och han fick se det dagen före visuellt. Han var en helt annan pojk vid lämningen. Han har aldrig ngn gång tidigare fungerat så bra.

Ska jag vara helt ärlig så gör det  mig lite förbannad att vi aldrig tidigare kommit på ideen med att underlätta för honom på det viset tidigare. Han har ju varit så här svår att lämna sedan urminnes tid. Men i och med att vi fick vetskap om att det faktiskt är en asperger diagnos troligast på honom så fick vi bättre förmåga att koncentrera oss på aspergers barns problematik och därmed få vetskap om hur man kan lösa den problematiken han har.

Jag blir också förbannad att dagis faktiskt aldrig uppmärksammat hans problematik när vi själva gjort det och påpekat det så länge. "Alla barn har ju den problematiken", "nä jag tycker det är helt normalt" osv svarar dom.

Till och med efter att BUP informerade om det så var de helt inne i att det inte stämmer, deras egna slutsaster om pojken är den sanna bilden. Inte är han "annorlunda" tycks dom anse. "Äsch, vi skiter i det vi bestämde med BUP. Vi beslutar oss för att göra så här istället. Det fungerar nog lika bra". Fan vad irriterande då människor är så jävla fast i sina egna upplevelser. Att de inte förstår även då proffsen uttalat sig.

Men gud så underbart om det kommer gå så här bra i framtiden. Att en så pass liten förändring kan göra så stor skillnad i pojkens förmåga att hantera en situation som för honom är svår och jobbig i vanliga fall. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket detta kommer hjälpa familjen om det fortsätter gå lika bra. Jag är mycket tacksam över alla dom som delar med sig av sina kunskaper på internet om dessa saker för mycket hjälp på ideer och lösningar får man inte från annat håll.



1 kommentar:

Sara - Ensamstående mamma sa...

Har ni provat att göra en aktivitetstavla hemma till han? Det tipset har jag hört av många som har barn med asperger eller autism.

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida