Tyrs tandläkarbesök

Tyr har varit hos tandläkaren idag. Det var hålet som egentligen skulle ha lagats förra gången men den gången vägrade han laga det efter att han fick bedövningen. Denna gången så testade vi med flytande medicin som verkar avslappnande. Tyr tog först medicinen riktigt bra men då han kände den äckliga smaken så total vägrade han ta det sista.

Han sprang runt i hela tandläkare huset och vägrade  sitta ner och vila eller dricka upp det sista. Hittade saker som han ställde på rad och staplade andra saker på höjden. Efter ett bra tag så hittade han ett annat rum med en tandläkar stol som han satte sig ner i. Just den stolen skulle han ha. just den svarta som var trasig. Ytterligare med evigheter med tålamod och lirkande.

Ställer frågan till tandläkaren om det finns några biverkningar på medicinen som han fick dricka. Jag vet ju att jag har läst att människor med Aspbergers och andra npf diagnoser kan reagera annorlunda på mediciner. Hon sa att det finns dom som faktiskt kan reagera precis tvärtom med att bli överaktiva istället. Hon frågade sedan om hon tyckte att jag kunde tro att det var så i Tyrs fall. Men det gjorde jag ju inte däremot så såg jag ju hur han ställde alla saker på rad, staplade på höjden fick tvång på olika saker så jag funderade mer på om medicinen kunde öka den problematiken hos barn som har Aspbergers. Men jag tror inte tandläkaren hade så bra koll på barn med speciella behov och hur medicinerna kan reagera för dom barnen. Jag fick ju inget direkt svar. Kändes därför inte så relevant heller att diskutera vidare om just den biten. Tyr hade äntligen börjat bli lite yr i bollen. Satt i stolen och vinglade med överkroppen.

Efter att han fått göra en sak ett visst antal gånger så lyckades vi till slut få honom till rätt rum och stol. Vinglandes på golvet som om han vore full så lade han sig i stolen precis som pippi långstrump brukar ligga. Med fötterna på huvudkudden. Snutten under fötterna och kråkan i famnen. Vägrade att vända på sig så tandläkaren började laga hålet så istället.

Att tandläkaren körde med lite förklaringar och korta pauser fungerade bra. Han öppnade munnen själmant bara han fick den tiden han behövde för att ställa in sig på att göra det. Att tandläkaren först visade i kråkans mun var super bra. Tyr såg att det inte var farligt och kunde se sakerna visuellt innan han själv blev tvungen att göra samma sak. Tyr bad tandläkaren visa på kråkan vid varje nytt moment som skulle göras.

Men när tandläkaren nog fram den ena borren (eller vad det nu var) så total vägrade han igen. Han minns attvid förr förra lagningen så gjorde den ena borren hål i hans läpp och det kom blod ett bra tag efter. Han pratade länge om att han inte ville ha blod och tandläkaren lovade att inget blod skulle komma den här borren var "traktorn" och det var "racer bilen" borren som gjorde blodet förra gången.

Min super duktiga pojke klarade av att till slut låta traktorn göra sitt jobb i munnen. Han är så otroligt duktig.

Men jag funderar fortfarande på det där med medicinen och barn med npf diagnoser. Skulle vara intressant och se om fler barn med de diagnoserna kan få ökad problematik med att inte följa rutiner, stapla allt och utföra tvångshandlingar ökar. Finns det i så fall ngt alternativ medicin för de barnen som reagerar så?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir lugn och groggy av den flytande medecinen,
och jag ha diagnos ADD
Men nu efter att jag tagit den några gånger bruka den inte hjälpa så nu är lustgas som gäller. och det funkar prima !

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida