en besviken och trött mamma

En tuff dag och en besviken och trött mamma. Less och sur på saker som inte borde ske. Jag har ju haft flera samtal med rektorn på Tyrs dagis vid tidigare tillfällen om vikten av att informera all personal om Tyrs problematik speciellt vid lämningar och hämtningar. Antingen har rektorn bristfälligt förmedlat faktat om Tyrs funktionsnedsättning eller så har vissa ur förskolans personal svårt att fatta.

Varför ska alltid ens barn behöva bli lidande av andras tanklöshet? Varför ska man själv behöva ta enorma konflikter med sitt barn bara för att ngn inte ids lägga på minnet vad mitt barn är i behov av? Varför ska en hel familjs resterande dag total förstöras pga att andra inte kan ta honom korrekt.

Är det för stort uppdrag av dagens pedagoger att ta hand om dessa barn med dessa funktionsnedsättningar? Har vi för dåliga utbildningar eller behöver vi kanske få tillbaka systemet med special pedagoger i förskolan och skolan? Alla kanske inte är lämpade att jobba med den här typen av barn? Dessa barn har samma rätt att få finnas och få vara dom de är precis som du och jag har. Därför ska dom ha lika stora rättigheter som alla andra barn att mötas av utbildade pedagoger som vet hur barnet fungerar och hur det ska bemötas på bästa sett för att slippa känna ångest, oro och frustration under dagarna i de fall de känslorna går att undvika. Det värsta och mest frustrerande är att de fan inte ens ser ut att bry sig. Ser oss föräldrar som en plåga och lägger inte märke till barnets behov. Situationen är hanterbar enligt dom. Jaha, varför så attans jädrans många fel i så fall?

Lämnar jag mitt barn i andras vård så vill jag också att de ska vårda barnet efter hans behov. Jag ska inte behöva tjata, gnata och informera dagiset gång efter gång efter gång om att han har speciella behov och att han måste bemötas på ett annat vis än "normala" barn. Jag är sjukt less på dagisets sett att kommunicera mellan de olika avdelningarna, deras sätt att lyssna på föräldrars information och hur dåligt de tar den till sig. Vad är deras kunskap kring dessa diagnoser? vad får de för kurser? Finns det ens bra kurser riktade till pedagoger eller är allt bara föreläsningar som är mer bara informativt inriktat kring ett livs öde som i föreläsningen "Mr Tourette och jag". Den typen av föreläsningar hjälper ju inte pedagogerna överhuvudtaget hur de ska jobba med dessa barn.

Det som hände idag på dagis må för en helt utomstående människa som inte lever i detta annorlunda livet låta som en riktig bagatell. Men för Tyr var det som om jorden han stod på föll ner i en svart avgrund. En hel kväll blev förstörd idag för hela familjen helt i onödan. Det hela startade med en senare hämtning pga att jag var tvungen att vara på ett viktigt möte som i sin tur resulterade i att Tyr hämtades väldigt sent.

Han och en till pojke som var kvar satt och lyssnade på när fröken läste högt ur en bok i kapprummet då jag kom. När fröken såg mig slog hon ihop boken som inte var färdig läst med en bestämd smäll, sa att ja då var det färdigt läst för idag. Tyr gillade det inte alls och visade tydligt att detta snabba avslut fungerade inte alls för honom. Då fröken förstod hans ogillande så sa hon vidare till Tyr att nej vi kan läsa klart den imorgon istället och sedan la hon undan boken. Vilket så klart blev ett definitivt slut.

Ja det duger ju så klar inte för ett explosivt barn med svåra problem med övergångar. Självklart så får han ett vredesutbrott. Kastar handskarna, klär av sig alla ytterkläder, kastar ut en pall, spottar, gnäller, är enormt nära en enormt stor låsning hela tiden. Men jag ser hur han använder all sin energi och vilja i att inte braka lös totalt. Detta eftersom han inte är i hemma miljö utan på dagis fortfarande. Den fröken som var så jäkla stressad att få avsluta jobbet och packa ihop och låsa dagiset fick helt klart vänta ett bra tag extra pga denna tabbe. Dom vet klart och tydligt på dagiset att hans problematik är övergångar. Dom vet att de ska köras snos effekten på honom vid hämtningen så han är förberedd när vi kommer och hämtar honom. Dom vet att han ska ha sin frukt som ett återkommande moment vid hemgång och de vet  att han måste få avsluta det han håller på med och inte ha snabba avslut. Mjuka fina och förberedande ska dom vara så han kan ställa in mentalt vad som ska hända inom den närmsta framtiden.

Så jävla spy less, så jävla spy less. Varför ska sådan här skit behöva ta all min energi? Jag måste ju ha den till så mycket annat just nu. Fan också jag som somnade i soffan igår då jag skulle skriva vårdbidraget och ja inte lär det då gå bättre ikväll heller

Är det så här det kommer vara nu tills pojken går ut 9:an? I så fall lär jag ha fått ett sammanbrott innan dess.

Inga kommentarer:

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida