vad kostar en obehandlad adhd samhället?


Ingvar Nilsson är nationalekonom och har sedan 1979  satt sig in i vilka kostnader obehandlad ADHD får för samhället . Det han har kommit fram till är inte så förvånande för mig. Det gäller att ge barn med ADHD hjälp, så snabbt som möjligt
- Det allra vanligaste med barn som får problem i skolan är att de aldrig kommer in på arbetsmarknaden, eller att de bara kommer in i korta perioder. Prislappen där per barn ligger på mellan 10 och 15 miljoner kronor, säger Ingvar Nilsson.
Om det sedan även resulterar i en människa som hamnar i kriminalitet delvis på grund av sin ADHD kan prislappen för landstinget bli svindlande hög: 50 miljoner kronor.
Kanske tid för att inse att vi kan göra samhället en enorm tjänst genom att ta hand om dessa barn bättre. Tid för oss att vakna upp och se till att rätta till det vi inte lyckas med idag. Jag skulle även vilja lyfta upp frågan om det verkligen enbart gäller ADHD? Jag tror knappast att det enbart gäller ADHD diagnoser utan även andra npf diagnoser.

Källa:  svt

2 kommentarer:

joi sa...

Jag har en karl som har Adhd och när vi växte upp fanns inte de begreppen. Då var barnen bara stökiga.
Nu för tiden tycker jag man diagnostiserar barnen för lätt. Är det en stökig unge som bråkar och härjar - adhd. En som inte vill sitta still och trummar hela tiden - damp. Medicinering.
Jag har läst jättemycket om adhd och mycket från USA. Har hittat många rön och obehagliga dödsfall just när man medicinerar barn för tidigt.
Min karl käkade medicin oxå ett tag. Blev inget bra kan jag säga. Vi fick missfall, då spermierna blir knasiga i huvudet. Vi åkte in på akuten med bröstsmärtor.
Han slutade äta medicin och började istället ta naturläkemedel.
Idag mår han skitbra. Inga tendenser till ngt. Trummar lite ibland bara.
Många fall av adhd beror på svår uppväxt. Där kan man hitta och lösa många adhdproblem istället för medicinering.
Oj vad långt det blev...

ha en bra dag
kram

ann sa...

Jeg er forfalden til at give Joi ret et langt stykke hen ad vejen. Jeg ved ikke hvordan talene ser ud i Sverige, men jeg læste forleden at 38000 i Danmark nu er i behandling for ADHD, hvilket, for mig, lyder fuldstændigt sindsygt. Jeg er tilbøjelig til at tro, at en del af problemet måske har at gøre med fødevarer - tilsætningsstoffer, sprøjtemidler og stivelse, og en anden del har at gøre med at "børn skal ses, men ikke høres" - tolerencetærsklen er lav i og med at folk mere og mere bliver "facademennesker" - børn får ikke lov at være børn med alt hvad det indebærer, nemlig masser af fysisk aktivitet, hvor de får lov at lege til de segner og svine sig til. Børn er sgu for "pæne" i dag - eller rettere - forældrene er!
Dette med al respekt for dem som VIRKELIG har ADHD, og deres forældre ;)

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida