vilken underbar chans

Det är andra veckan vi är inne på nu med att köra på 25% vab för Tyr. Allt för att se om det kan underlätta hans morgnar som är så otroligt jobbiga både för honom och för mig.

Från dag 1 så har det varit som en förändring från svart till vitt. Från en pojke med sådan ångest så att han springer och gömmer sig bakom dörrar, möbler, ryggsäckar eller hänger runt min hals och håller fast det hårdaste han kan och vägrar släppa till en pojke som puttar ut mig frivilligt, pussar mig, kramar mig och som sprudlar av lycka att få bli lämnad.

Från extremt svåra lämningar under hela hans dagis liv (ca 3,5 års tid) till att första dagen vara en helt annan pojke.

Snacka om att mamma hjärtat blir lyckligt men samtidigt måste jag erkänna att man får ångest över att ha varit tvingad att lämna honom tidigare under de förhållanden det varit. Att lämna ett barn där man ser hur svårt det har att klara av den övergången med folk som han helt enkelt inte känner sig trygg med och som han inte tyr sig till, det är svårt.

Gud vilken lättnad, vilken underbar chans Tyr har fått genom att få denna chans till att ta reda på om det skulle underlätta. Hans så extremt snabba positiva svar på detta gör dock en orolig för hur det blir efter dessa 2 månader. Nu kommer jag då absolut inte ha hjärta till att lämna honom på det viset igen som vi gjorde tidigare under de dåliga morgnarna.

3 kommentarer:

Wihlborgskan sa...

Vad härligt!!
Nog måste ni få fortsätta såhär på nåt vis även efter två månader?
(läser din blogg men kommenterar sällan pga strul från mobilen....)

Beatrice, mamma till skrutten Robin och gravid igen :) sa...

Skönt att lämningarna går bättre nu, hoppas att ni får fortsätta med det nu :)

Parfymista sa...

Om din son har Asperger så är det ganska typiskt att morgnar är besvärliga och att det kan låsa sig pga att man har tider att passa eller har bråttom att göra sig i ordning. För min yngsta pojkes del kom detta senare i livet när skolan började och sedan blev det värre. Han kommer aldrig i tid till skolan och försöker man skynda på honom så tar det bara ännu längre tid eftersom han inte klarar att bli stressad. Härligt att ni fick denna möjlighet, men för att få det att funka sedan, kan man pröva att luras lite med tiden, och väcka honom mycket tidigare (om du orkar stiga upp så tidigt själv förstås) men då slipper grabben tidspressen. Själv sätter jag klockan på halv sju men min son är sällan i skolan före klockan tio...

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida