en sällsynt sjukdom som kallas diprosopus

Läkare rekommenderade från början att föräldrarna skulle avbryta graviditeten "eftersom (tvillingarna) skulle ses av allmänheten som missfoster". Men föräldrarna beslutade att fullfölja graviditeten. Barnet var friskt och för dom var det tillräckligt.

"Det skulle vara detsamma som att få barn med autism eller Downs syndrom ... Jag tror inte på att göra abort om det är friskt och växer bra, och allt går att planera."


Flickorna föddes nu i Maj med en sällsynt sjukdom som kallas diprosopus, vilket innebär att barnet har två hjärnor och en kropp, två ansikten på en skalle. Tillståndet, som uppstår när embryot inte fortsätter dela upp sig i ett tidigt skede av graviditeten, är så sällsynt att endast 35 fall har någonsin registrerats.

Ingen av de övriga dokumenterade tvillingar födda med diprosopus har överlevt. Det senaste fallet var 2008 från Indien där barnen blev 2 månader gamla. Men trots de dåliga oddsen, Är mamman Renee Young fortsatt positiv och säger att hon är glad över att ha få träffat hennes flickor vad som än händer i framtiden.


"Om jag får bara två dagar med barnen, får jag bara två dagar med barnen. Åtminstone hade jag två dagar isåfall"säger Renee Young.

2 kommentarer:

Pilla sa...

Jag själv hade gjort abort.

Anonym sa...

Det här är inte rätt mot barnen. Föräldrarna är uppenbart fullständigt omedvetna, egoistiska och de saknar empati. Hur tror de att livet kommer att bli för deras flickor?

Barnmisshandel, det är vad det är.

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida