Idag var jag med i lokaltidningen vk

Idag har man kunnat läsa om mig på VK Hade tänkt ta en print screan på artikeln men det var för mycket text så jag kopierar texten från tidningen istället så kan ni få se vad dom skrev. Tar med fotografiet också som dom tog på vackra mig. Tänka sig att det blev en helsida i tidningen om lilla mig.

fotograf: Tina Skiöld

Hon bloggar om vardagslivet

Publicerad igår kl 23.36
UMEÅ Hon började blogga för att kunna vara med i tävlingar och vinna priser. Nu har Angelica Ferdén en uppskattad blogg där hon berättar om sitt vardagsliv. Dessutom är hon öppenhjärtig om barnens neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
Tillsammans med sambon Kristian och de fyra barnen bor Angelica i en lägenhet på Västra Ersboda. Inne i hallen hänger ett fint fotografi som visar de tre yngsta barnens främsta intresse – konståkning. I vardagsrummet står flera terrarier med ödlor och en majsorm.
- Barnen har också en kanin, berättar Angelica.
Hennes intresse för reptiler började när den äldsta sonen var liten och ville ha ett husdjur, men var pälsdjursallergisk.
- Då fastnade jag för reptiler. Sonen är inte alls intresserad längre, säger Angelica och skrattar.
När Angelica var mamma- ledig med den yngsta sonen, som nu är fem år, började hon att blogga.
- Jag startade bloggen för att vara med i tävlingar.
Även för bloggandet fastnade Angelica. Hon tycker att det är en form av självterapi.
- Det är ett bra sätt att få ned tankarna och landa.
I bloggen är familjelivet den röda tråden.
- Från början skrev jag också mycket om djur, men då bodde vi i hus i Överrödå.
Eftersom Angelica berättat mycket om sin familj på bloggen blev det naturligt för henne att även beskriva den problematik som finns kring tre av de fyra barnen. Ett av barnen har fått en NPF-diagnos och två av dem utreds för det.
- Det är ärftlig och finns i släkten, säger Angelica.
Att flera av barnen har den här problematiken innebär mycket extrajobb för familjen. Det handlar om att planera och vara förutseende. Att förbereda barnen på vad som är på gång.
- De kräver mer passning och det gäller hela tiden att ligga steget före. Vi får ta många extra diskussioner och sedan är det viktigt att de får vara ute och röra på sig mycket.
Nu när det är valtider uppmanar Angelica politikerna att tänka på hur psykvården fungerar i länet.
Inför att det första barnet skulle få en diagnos upplevde Angelica att kontakterna med barn- och ungdomspsykiatrin var långdragna. För de andra barnen, som nu utreds, har det gått fortare eftersom en del av de grundläggande utredningarna redan genomförts.
- Det är inget av barnen som medicinerar. Jag har strävat mot att de inte ska behöva göra det.
Enligt Angelica vågar många föräldrar inte prata om att deras barn har en NPF-diagnos. För dessa föräldrar tror hon att hennes blogg har en stor betydelse. De får en tankeställare om att de problem barnen har kan bero på något.
- Att barnen får en diagnos är en fördel. Andra runt omkring får lättare att förstå problemen och barnen kan får en bättre självkänsla.
Angelica tycker också att det är lättare att få hjälp och att barnen blir rätt bemötta.
Det kan finnas nackdelar också, som att barnen får en stämpel.
- Men fördelarna uppväger.
Givetvis har Angelica funderat över hur mycket hon kan lämna ut på bloggen om hur det är att leva med barn som har NPF-diagnoser. Hon har bara fått en negativ reaktion.
- Jag har samtidigt fått många positiva reaktioner. Många hör av sig och säger att det är bra att jag vågar ta upp detta.
Angelica är också engagerad i Attention i Umeå som är en intresseorganisation för människor med NPF. Trots att vardagslivet kräver mycket av Angelica så hinner hon ändå med ytterligare en hobby.
- Jag älskar att fotografera och har alltid en kamera med mig.

1 kommentar:

Pilla sa...

Vad coolt att du var med. Intressant läsning. :)

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida