Barn som slår vuxna

Har precis suttit och tittat på en dokumentär på tv som heter "Barn som slår vuxna".

Dokumentären följer familjer som har svårt att hantera sina barns aggressiva beteendeproblem. Barn som misshandlar sina föräldrar har blivit ett allt vanligare fenomen i Storbritannien och de utsatta familjerna väljer ofta att lida i det tysta.

Jag var jätte nyfiken på programmet men måste få säga att jag är sjukt glad att Sverige har kommit längre än England. En sådan här dokumentär bara ökar myterna om vad som orsakar detta beteende. Tänk om man hade fått slänga in kommentarer från psykologerna Ross Greene och Bo Hejlskov i slutet av programmet. Då hade inte programmet stärkt den gamla myten kring dessa barn och familjer utan snarare istället faktiskt kunnat vara riktigt lärorikt och hjälpande för familjer i denna situation.

Jag förstår att detta är ett problem som ökar i England och det säger jag med tanke på hur fel dom jobbar med problemet. Jag säger bara detta: Lågaffektivt bemötande av barnen istället för att leta fel i föräldrarna!


För er föräldrar som har detta problem men ej vet vad lågaffektivt bemötande är rekommenderar jag att läsa böcker från psykologerna Ross Greene och Bo Hejlskov.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror för övrigt att det gick ett avsnitt av detta i går också, kanske en serie av nått slag.

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida