7 Tips på vad du kan göra när barnet är i affekt

Jag känner att jag vill förklara för er alla som funderar över "varför gör hon så?" när ni ser mig och mina barn i olika situationer då det är stressigt och jobbigt för barnen, kanske då något av dom är jätte arg. Även kanske ge tips för dom som vill veta hur dom ska tänka då dom umgås med mina barn och som ser att barnet kan hamna i affekt snart eller om dom ser att barnet är oroligt eller stressad av något.

Jag jobbar mycket enligt Bo Hejlskov elvéns rekommendationer som kallas att man möter barnet md låg affekt. Han har gjort en lista på 6 punkter som man ska tänka på när man möter barn som är i affekt

1. Ta ett steg bakåt. Att gå närmare höjer barnets stressnivå.

2. Släpp kraven i stunden.

3. Kräv inte att barnet ska se dig i ögonen. Håll inte ögonkontakt mer än 3 sekunder.

4. Känslor smittar. Lugna dig. Ta ett djupt andetag, sätt dig, slappna av.

5. Ta inte tag i barnet. Barn får lätt panik av att bli fasthållna.

6. Om du måste ta tag i barnet för att hindra att det skadar någon annan eller sig själv gör så här: Ta i barnet med avslappnade muskler och följ barnets rörelser. Släpp efter en kort stund.

Själv skulle jag även vilja lägga till en 7:a som lyder så här:

7. Försök inte att diskutera och lära barnet något då det är i affekt eller stressad. Vänta tills det har lugnat ner sig och klarar av att diskutera vad som gick fel.

Om man jobbar med barnen enligt dessa punkter så underlättar det för barnen att komma ur det jobbiga tillståndet betydligt fortare.

1 kommentar:

Djurfamiljen sa...

Väldigt bra inlägg :-)


Vill tipsa om en tävling som jag har på min blogg där man kan vinna ett paket fyllt med saker till sin katt :-)
http://djurfamiljen.se/

Husdjur Blogglista.se Bloggar av mammor och gravida